Wat gebeurt er als je geluid ordent aan de hand van rekenkundige principes? Dan ontstaat muziek. Wat gebeurt er als je muziek verrijkt met je eigen woorden? Dan ontstaat er grote betrokkenheid ten aanzien van het toepassen van de kennis die je op school hebt meegekregen. En muziek? Dat blijkt zoveel meer te zijn dan noten lezen en een instrument bespelen.

Muziek = Taal + Rekenen

De muziekles begint met de Big Bang. Het allermooiste geluid ooit. Alhoewel, geluid? In de ruimte kan je toch niks horen? Binnen twee tellen zitten we diep in de materie. Wat is geluid? Kan je het pakken of zelfs zien? Op het bord zie je de kinderen van de Big Bang. Grote en kleine geluidjes, lange en korte die doelloos door de ruimte zweven. Daar tussenin, verscholen in het niets, het aller aller allermoeilijkste geluid van alles: de stilte. In de klas laten we die horen. De stilte laten horen? Zou dat kunnen? Met de stopwatch op tafel strijden klassen tegen elkaar voor het langste stiltemoment. Er mag geen piepje of kuchje hoorbaar zijn. Het blijkt inderdaad het meest moeilijke geluid van allemaal. Drie minuut vijftien is het record. In sommige klassen vertellen leerkrachten dat de kinderen als beloning aan het eind van de dag het record mogen proberen te breken.

Einstein komt uitleggen dat je, afhankelijk van de tijd en ruimte, harde, zachte, korte en lange geluiden hebt. Galileo heeft een slinger bij zich. Daarmee knipt hij geluid in ritmische stukjes. Met behulp van geluid kan je patronen vangen en zichtbaar maken.

Muziek = Taal + Rekenen is een programma dat gebruikt maakt van de taal- en rekenkundige begrippen uit de klas. Hier kunnen ze worden gebruikt als gereedschap om muziek te maken. Als je het geluid hebt weten te temmen en de principes kent waarlangs het beweegt, dan heb je verstand van muziek zonder ook maar één noot te kunnen lezen.

Dat je met geluid tijd en ruimte kan analyseren, dat je er kaarten mee kan maken en zelfs de weg vinden in een landschap zijn wonderlijke ontdekkingen. Met je eigen stappenteller zingend door de school lopen op weg naar je eigen hangplek is een ervaring die je nooit vergeet.

Muziek = Taal + Rekenen (2016-19) is een meerjarenprogramma voor groep 1 t/m 8, waarin muziek wordt ingezet om bij te dragen aan het leerproces van taal en rekenen. Dit programma is ontwikkeld in opdracht van de afdeling Kunst- en Cultuureducatie van De VAK, centrum voor de kunsten in Delft, vanuit een behoefte om muziek toegankelijk te maken voor alle scholen en meer te betekenen voor kinderen die zelden of nooit in aanraking komen met muziek en andere kunstuitingen.

In dit programma ervaren leerlingen en leerkrachten geen drempel om mee te doen, omdat muziek benaderd wordt als ‘georganiseerd geluid’. Er is geen ervaring met muziek vereist om de lessen te geven of om mee te doen. Alle leerlingen en leerkrachten kunnen zich in deze lessen verbinden met muziek.