Hoe laat je een baksteen drijven met behulp van een A4-papiertje en plakband? Hoe kan je een mast rechtop laten staan met behulp van touwen? Wat is ‘waterdicht’ eigenlijk of het belang van zingen en ritme aan boord van een schip. Aan de hand van twaalf lessen worden belangrijke thema’s onderzocht, die uiteindelijk moeten leiden tot de succesvolle uitvoering van het project.

Over Drijven

In 2016 vond het project Over Drijven plaats op OBS De Taaltuin Schiedam en BS Fridtjof Nansen in Rotterdam. In het kader van Boijmans Taal- en Rekenprogramma hebben kinderen van groepen 7 en 8 vier maanden lang onderzocht wat er voor nodig is om een boot te bouwen die een groep mensen over water kan vervoeren.

Elke les begint met de introductie en verkenning van een thema. Wat is drijven precies? Moeten materialen lichter zijn dan water of kunnen ze ook zwaarder zijn? Hoe kan het dat het ene blok ijzer wel drijft en het andere niet? Gezamenlijk worden belangrijke principes onderzocht en besproken.

Met behulp van een A4-formaat stevig papier mogen de kinderen proberen iets te maken, waarin een baksteen kan drijven. Uit dat ene papiertje ontstaan meer dan twintig verschillende opties. De meeste zinken jammerlijk, maar enkele ontwerpen dragen de baksteen. Tot grote vreugde van de maker. Uiteindelijk zorgt de individuele inspanning ervoor dat er een gezamenlijk concept van de te maken boot op tafel ligt.

Een echte boot je klas binnenhalen is in wezen de praktijk van het onderwijs je klas binnenhalen.

Samenwerken, een thema vanuit verschillende invalshoeken onderzoeken en de samenhang zien tussen verschillende elementen. Rekenen blijkt in de praktijk nuttig om het formaat van de boot te bepalen, de hoeveelheid materiaal, het gewicht van de boot en de weg van de klas tot het water. Plattegronden op schaal, maquettes op maat, plakband in meters en rollen. Alles moet worden uitgerekend. Kennis wordt in de praktijk getoetst en aangescherpt. Taal is het instrument om het denkproces te begeleiden, want er moeten honderden beslissingen worden genomen. En die bereik je alleen met goeie argumenten.

Aan het eind van de rit wordt alle onderzoek magisch, als een zelfgebouwde boot zachtjes op de vijver drijft en de ontdekkingsreizigers meevoert in een ervaring die ze nooit zullen vergeten.