Kennismakingstraining Kinderen

Over bange en sterke druppels

De meester vult een glas met water uit de kraan. Hij telt hardop … vijfhonderdeenenzestig, vijfhonderdtweeënzestig. De kinderen van groep kijken naar het glas. Wat eerst een glas met water leek, blijkt een glas gevuld met vijf-honderd-twee-en-zestig waterdruppels! Zoveel!! De kleuters zijn meteen gefascineerd. Zo hebben ze nog nooit naar een glas water gekeken.

Nu wordt het nog gekker, de meester gaat er een druppel uithalen. Maar niet zomaar een druppel, hij gaat op zoek naar de beste. Met een vinger roert hij in het glas en daar heeft hij de beste druppel al te pakken. Kijk daar is hij…hangend aan de vinger van de meester.

Alle ogen in de klas zijn gefixeerd op de druppel. Hoe is dat nou mogelijk? Dat die druppel daar zo blijft hangen? Of een van de kinderen misschien weet waarom die druppel aan de vinger van de meester hangt?

Volgens sommigen heeft hij hoogtevrees. Weer anderen denken dat hij misschien bang is. Maar hij is ook heel sterk, daarom blijft hij daar hangen. Een kind is het daar niet mee eens. Een druppel is namelijk niet sterk, kinderen zijn sterk. Als dat zo is, zou je dan ook, net als die druppel, aan een vinger kunnen hangen? Dat experiment wordt ter plekke uitgevoerd. Maar hoeveel kinderen ook proberen, niet één slaagt erin om aan een vinger te kunnen hangen. Druppels blijken sterker te zijn dan mensen.

We ‘vergeten’ dit experiment, want nu gaan we echt met de les beginnen. Het glas blijft in de klas ergens in een hoekje staan. Tijdens de les sluipen kinderen naar het glas, halen er een druppel uit met hun vinger en kijken vol bewondering naar iets dat ze nog nooit zo gezien hebben.

Zijn kinderen mini-versies van volwassenen of is het een volkomen eigen soort? De visie van School of Sleeping Dogs gaat uit van het laatste; een eigen soort met een eigen kijk op de wereld. In deze kennismakingstraining laten we aan de hand van lesvoorbeelden zien hoe je met open vragen en verhalen contact kan maken met de wereld van het kind. We onderzoeken wat er gebeurt als je zelf gaat spelen met de betekenis van woorden en hoe je vanuit dat spel verbinding kan maken. Verbinding van waaruit je een dynamisch leerproces op gang kan brengen.