Kennismakingstraining Ontwikkelen

Of waarom je nooit kan zeggen hoe laat het is.

In groep zes gaat de klok van de muur. Het is een klok met drie wijzers. Een voor het uur, een voor de minuten en een voor de seconden. De klok gaat door de klas met de vraag: ‘wie kan zeggen hoe laat het is?’. Tien minuten over negen, dertien minuten over negen, dertien minuten over negen en twintig seconden. Geen enkel antwoord wordt goedgekeurd. Hoe kan het dat het antwoord steeds fout is? Dan verzinnen de kinderen iets nieuws. Gespannen kijken ze naar de secondewijzer en op het moment dat die op de twaalf staat roepen ze de tijd: negen uur en vijftien minuten. Maar op het moment dat ze het tijdstip hebben uitgesproken is het weer later. Langzaamaan begrijpen ze dat je nooit kan zeggen hoe laat het is

Na de les gaan alle kinderen naar huis met de opdracht om aan hun ouders te vragen hoe laat het is. Het plezier daarover is voelbaar. Het gesprek over tijd gaat door in de huiskamer.

De klok is een organisch onderdeel van de geschiedenis van de tijd. Het is een instrument dat je kan leren kennen en dat je je eigen kan maken. Jezelf persoonlijk verbinden aan tijd en weten dat je daar invloed op uit kan oefenen genereert inzicht en betrokkenheid. Het is daarna nog maar een kleine stap om te leren klokkijken.

Leren (over de klok) en denken (over tijd). Kennis in context, verpakt in een verhalende vorm en uitgewerkt in een passende verwerkingsopdracht. Dat zijn de uitgangspunten voor cultuurlessen die op maat voor het onderwijs en instellingen worden gemaakt.

In deze kennismakingstraining laten we aan de hand van lesmateriaal uit musea en onderwijs zien hoe leren en denken hand in hand gaan en hoe cultuurbouwstenen in dat proces een belangrijke rol spelen.