Verdiepingstraining Kinderen

Muisstil vertellen; over storytelling en magie

Het is Nationale Kraanwaterdag 2020. De minister komt naar de school en voor haar willen de kinderen uit groep 8 een kunstwerk maken, waarin water centraal staat. Wat is water eigenlijk? Dat lijkt een vreemde vraag. Iedereen weet toch wat water is. Het komt uit de kraan en je kan het drinken. Oh en je kan er mee douchen. Op basis van deze kennis probeert groep acht nu een kunstwerk te maken. Maar in plaats van een kunstwerk ontstaat er een gesprek dat alle kanten opgaat. Kinderen haken af, sommige gaan zelf iets doen en de rest…praat over iets anders.

Vierhonderdachtennegentig, vierhonderdnegenennegentig, vijfhonderd waterdruppels worden uit de kraan afgeteld in een glas. Dat is alvast lachen. De aandacht in de klas is er weer. Het ‘vangen’ van de beste druppel is humor waar iedereen in mee kan gaan. Een kind roept dat de druppel naast de gevangen druppel veel beter was. Maar die blijft achter in het glas.

De gevangen druppel aan de vinger glinstert uitdagend. Iedereen doet zijn best om hem te zien. Hoe kan die druppel aan een vinger blijven hangen? ‘Iets met zwaartekracht’ is het enige antwoord uit de groep. De suggestie dat hij bang of sterk is wordt afgewezen.

Een dikke rode wollen draad gaat het glas met water in. Een uiteinde gaat over de rand van het glas. Eerst gebeurt er niets, maar dan ineens vallen er drup, drup, druppels van de draad in een plastic beker.

Vol ongeloof kijken de kinderen naar de vallende druppels. Morgenvroeg, zo belooft de meester, zijn alle druppels uit de pot ontsnapt.

In groepjes mogen de kinderen bespreken wat ze zien. Het is zo wonderbaarlijk wat hier gebeurt, dat iedereen er wel iets over wil zeggen. Hoe klimmen die druppels langs de rode draad uit de pot? Zouden ze elkaar een handje geven? Zouden de druppels onderin het glas ook weten waar de rode draad hangt? Het verhaal heeft zijn werk gedaan. Zonder dat de kinderen er erg in hebben vallen de woorden slim en sterk in relatie tot waterdruppels.

Dan krijgen alle kinderen een pot met water en rode draden. Ze mogen zelf gaan onderzoeken. Er worden glazen bij elkaar gezet en draden verbonden. Kleine druppels worden grote druppels en grote druppels vormen kleine stroompjes. Ineens roept iemand…hee als we alle potten bij elkaar zetten kunnen we laten zien dat heel veel druppende kranen samen heel veel water verspillen…

In deze verdiepingstraining laten we aan de hand van verhalen uit de praktijk zien wat er met kinderen gebeurt, als je ze meeneemt in een verhaal. Aan welke voorwaarden een goed verhaal voldoet en wat de rol is van de verteller.

We gaan zelf verhalen maken en we leren hoe je vragen waar je geen antwoord op hebt, niet in je eentje hoeft op te lossen.

Vaardigheden:

  • Storytelling en magie; de techniek van het interactief verhalen vertellen
  • Kinderen vanuit verbazing en fascinatie verbinden aan het moment van kennisoverdracht
  • Je eigen enthousiasme en betrokkenheid gebruiken in je rol als verhalenmaker en -verteller
  • Vanuit een thema op zoek gaan naar een passend verhaal
  • Afbeeldingen zoeken die het verhaal ondersteunen
  • Hoe je het thema dat je wilt onderzoeken een centrale plek geeft in het verhaal