Verdiepingstraining Ontwikkelen

Hoe dom kun je zijn?

De kleuters kijken vol verwachting naar een stapel goudkleurige blikjes die op tafel staat. Zo meteen krijgen ze er elk een. Ze gaan er iets mee maken en dat mogen ze ook nog mee naar huis nemen.

‘Bij de introductie van de blikjes gaat er iets mis. In twee blikjes blijkt het spiegelbeeld van meester Wolf te zitten. Dat kan natuurlijk niet. Dat zijn geen lege blikjes. Meester Wolf zegt dan dat hij nog één blikje gaat controleren. Als daar ook zijn spiegelbeeld in zit, dan gaan alle blikjes weer terug naar het atelier en gaan we ze niet gebruiken.

Op slag worden de kinderen nerveus, ze willen namelijk heel graag een gouden blikje. Op de vraag wat we nou moeten doen komen er suggesties: misschien moet iemand anders kijken of het spiegelbeeld van meester Wolf erin zit, een paar kinderen roepen dat hij niet moet kijken, en tenslotte vat een kind het briljant samen;…’Ben je soms dom of zo??’ (Uit; Lesverslag Boijmans Taal en Rekenprogramma).

In de lessen van School of Sleeping Dogs staat onderzoek en experiment voorop. Vooral open en domme vragen lenen zich daar goed voor. Ze scheppen niet alleen ruimte, maar geven kinderen ook al snel het gevoel dat ze iets mogen zeggen. Kinderen die eenmaal doorhebben dat ‘alle antwoorden goed zijn’, laten gemakkelijk hun eigen wereld aan je zien. In woord en beeld, met handen en voeten. Interesse tonen, doorvragen, en vooral doorbouwen op hun kijk op de wereld als basis van een dialoog, draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen.

In deze verdiepingstraining laten we zien wat open en domme vragen zijn en wat er voor nodig is om ze te bedenken. Je leert dat loslaten en kwetsbaar zijn van wezenlijk belang is voor het scheppen van een goede leeromgeving. Na een voorbeeld uit de praktijk ga je zelf aan de slag met domme vragen en bekende thema’s.

Vaardigheden:

  • Jezelf gelijkwaardig opstellen aan kinderen – contact maken
  • Ontwikkelen van een open onderzoekende werkvorm
  • Meebewegen met de gedachte van een kind, elk antwoord serieus nemen en een plek geven binnen het thema
  • Je eigen hoogkwalitatieve domheid ontwikkelen, om de bijdrage van ieder kind als waardevol en betekenisvol te benaderen
  • Hoe je een sfeer van openheid in de klas kan creëren